Mijn naam is Arjan Elenbaas.
Ik ben een tekenaar gespecialiseerd in het maken van zeefdrukken.
Werkwijze
Aan de hand van een foto maak ik een schets. Die schets gebruik ik als basis voor het tekenen van alle kleurlagen. Voor iedere kleurlaag maak ik één tekening.
Deze kleurlagen zet ik, door middel van een belichtingsproces, als sjablonen op een fijnmazige zeef in een raamwerk; een zeefdrukraam. Voor iedere kleur één zeefdrukraam.
Hierna druk ik de inkt in de gewenste kleur door de juiste zeef in de gewenst oplage. Door dit proces laag voor laag te herhalen, ontstaat het uiteindelijke beeld.
De zeefdrukramen zijn herbruikbaar; na het drukken van de gewenste oplage kan het sjabloon verwijderd worden waardoor het raam bruikbaar is voor de volgende kleur. Het belichtingsproces wordt dan herhaald met de volgende tekening.
Belangrijk is om voor aanvang van het drukproces de oplage te bepalen. Het belichten en schoonmaken vergt veel tijd en geduld en voor het drukken van een extra oplage moet het gehele proces opnieuw herhaald worden.
Al met al een arbeidsintensief proces, met als voordeel dat het maken van meerdere afdrukken zeer goed mogelijk is, wat de prijs per prent relatief laag houdt.
Het proces is van het begin tot het einde volledig handmatig, wat voor een ambachtelijk en authentiek product zorgt.
Achtergrond
In 2013 zag ik een van de balpentekeningen die ik destijds maakte, bijna volledig verbleekt aan de muur hangen bij een koper. Toen wist ik dat ik op zoek wilde naar een andere werkwijze. Een tekening die langzaam verdwijnt is conceptueel misschien leuk, maar dat was niet waarnaar ik op zoek was.
Via via kwam ik in Rotterdam bij Mesh Print Club terecht. Hier leerde ik de basis van het zeefdrukken en heb ik jaren geëxpirimenteerd, met de vele mogelijkheden die de zeefdruktechniek te bieden heeft.
Toen ik in 2015 een zeefdruk-versie (hier te zien) van de verbleekte tekening in kwestie had voltooid wist ik het zeker; Ik ben zeefdrukker. Hierna heb ik nog één van mijn tekeningen in een zeefdruk-versie gereproduceerd, namelijk ‘Metro’
Sindsdien werk ik al mijn tekeningen direct uit voor de zeefdruktafel. Eerst een schets, en op basis daarvan alle losse kleurlagen apart, waarbij ik de kleurscheiding bepaal door te kijken, zonder tussenkomst van een computer.
Exposities
Expositie Achter Gesloten Deuren, Bar3, Rotterdam, November 2020
Expositie Kunstuitleen de Bevelanden, Goes, September – Oktober 2020
Expositie Publieke Werken Rotterdam, Juli 2020
Online expositie Tijdschrift Ei, April 2020